Monday, November 30, 2009

Hari Raya Korban 28/11/2009

Tahun nie raya korban kat sg besi jer, sebab raya puase hari tue dah balik teluk intan. Pastu esok lak plan nak mandi manda kat Desa Water Park. Tahun nie aku nak bayar jugak nazar yang aku buat time qaseh sakit dulu. Aku nazar klu dia sihat, aku nak korban kan sebahagian lembu time raya korban, alhamdulillah..selesai dah.
Pagi kitorang gerak dari rumah mak, semalam tak tido umah mak, sebab org ramai. Sampai2 terus je masjid jer. Orang dah ramai dah. Tak sempat nak nengok lembu korban qaseh..tapi sempat la nengok sekor lembu yang bakal dikorbankan. Qaseh cam biase laa..takut memanjang. Tapi dah pandai cakap.. "sian lembu mama..lembu dah mati...". hehehehe..



Jumpe lak abah ngan diorg kat situ. Rupenye diorg pun baru sampai. aitt..tido umah mak pun lambat datang ker. Ingatkan aku ngan papa yang lambat. Abah bagi tag untuk qaseh, sebab dia ade dalam senarai. Tapi bile nengok ejaan nama dia dalam senarai tue cam best2 jerr.. salah ejaa..



Qaseh nak berdukung jerr..taknak turun, takut katenye. Pastu masuk dalam kawasan masjid lak. Kat sini diorang sibuk melapah. Nie la antara orang2 kampung yang bagus kat umah aku nie. Rajin diorg nie. Kenal la jugak member2 time sekolah agama kecik2 dulu.




Abah ajak minum, tapi segan laa..sebab tak buat koje. Datang nengok jerr.. hehehe. Abah yang pakai baju coklat tue. Tahun nie 2 ekor lembu tumbang di tangan abah. Cayalah abah. Tahun2 sebelum nie lagi banyak, pernah abah sembelih sampai 5 ekor..kerbau pun pernah. Tapi bile dah semakin tua nie..tenaga tak berapa banyak dah cam dulu, sebab tue abah slow down sikit. Ape2 pun abah memang best...


Sebelum balik, pi nengok lubang untuk timbus balik. Ade la bangkai lembu sekor yang mengorbankan dirinye sendiri sebelum sempat disembelih. Pastu terus balik umah..sebab papa kate dah cam loya2 papa nie haa... hehehehe..



Tengah hari baru la ade daging dibawak balik. Cam biase..papa nolong.. ngan kak linda, abg boy n fadhil. Aku tolong mak kat dapur. Masak sup tulang.. nampak gaye seminggu nie lauk semua berdaging je laa..



Abis kenduri dalam 2 minggu cenggitu papa taknak makan daging. Katenye dia teringat. hehehehe.. macam2 la papa nie..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...