Tuesday, June 24, 2008

Qaseh Demam Lagi....

Emmmm.... hari khamis tue rase badan qaseh cam suam-suam sikit..tapi takde la panas sangat. Suhu pun dalam 37 lebih..tapi tak sampai 37.5 , so aku start bagi makan ubat. Pagi jumaat tue 20/6/2008, rase suam-suam jugak badan dia. Pujuk dia cakap jangan demam..esok papa balik, bleh jumpe papa..rindu kan papa nie yerr... dia senyum-senyum jer.. so bawak gak gi taska, lepas pagi makan ubat pagi tue kat dia.
Tengah hari pegi tengok dia dulu..cikgu dia dah tampal cool fever kat dahi, cakap dia panas sikit, aku check suhu pun 37.6 camtue. So, bagi makan ubat, pastu bawak dia jalan-jalan amik angin kat luar tue.. gi kolam nengok ikan.. pastu cam kebah sikit demam dia.. alhamdulillah laa.. lega sikit rase dalam hati. Bukan takmo amik cuti, tapi cuti dah tinggal sikit, takut ape-ape nanti lagi susah.
So, kuar kejap ngan zai pegi pasar tani. Ingat nak masak esok sebab papa balik.. Macam-macam gak yang aku beli, nak beli ikan, tapi tengah hari gerai ikan blum ade.. lambat la pulak.. Beli la sayur carrot..pucuk ubi..bendi... emmmm...papa pun balik kejap jerr.., hari ahad nak pi Bangkok pulak. So, dah siap beli-beli tue, balik umah dulu.. Hantar barang semua.. Kang petang cemane nak bawak ngan qaseh lagi.. Lagipun kete zai kat umah aku.. Dah selesai semua nye balik la opis balik..
Sebelum naik opis, aku cam tak sedap hati..gi nengok qaseh balik.. Allahh...panas balik badan dia.. Kesian nengok dia.. Bile aku bubuh air kat kepala dia, mula menggigil-gigil.. sejuk kat luar, tapi panas kat dalam. Aku bawak dia kat luar, sebab aircond kat taska tue.. tue yang dia bertambah sejuk tue.. Bagi makan ubat lagi sekali.. tapi suhu dia macam takmo turun la pulak.. Aku check dah 38.5 .. Aku dah mula risau, time tue kul 4.30 petang, terus call zai ngan mar, mintak tolong teman aku pi hospital, takmo dia demam sampai 'tarik' lagi..
Mar tolong pegang qaseh, aku drive, zai follow, sebab bleh dia hantar mar balik opis nanti. Sampai sane cam, nurse tue cakap sebab aku dah bagi makan ubat, so takbleh nak masuk ubat bawah tue. Tapi aku explain dulu even dah masuk ubat bawah dia kene 'tarik' tue jugak. Pastu dia calculate berat ngan umur dia, baru dia tambah lagi ubat makan. Pastu dok la kejap dalam emergency tue.. bukak baju dia..turunkan suhu dia. Menggigil-gigil dia.. sejuk rasenye tapi panas tue kat dalam.. Dalam kul 7.00 nurse kata dah bleh balik, just lap kepala ngan badan dia..jangan bagi panas.
Nie gambor qaseh time dalam emergency room hospital putrajaya..




Sampai umah mar teman kan aku.. pastu lepas maghrib adik ngan fadilah sampai.. Qaseh still turun naik suhu dia.. kali ni cam payah sikit nak turun kan suhu dia.. dalam level 38 lebih jer.. malam dia tido cam biase, tapi menggigil-gigil jugak. Around pukul 2.30 pagi tue, time nak bagi ubat aku check suhu dia makin tinggi. Aku ajak adik gi az-zahrah kat bangi, sebab kalau hospital putrajaya nie cam depa tak buat ape-ape pun.. dah la sejuk. So, berangkat la kitorang, aku pesan kat adik bawak laju sikit tapi berhati-hati. Dalam kete aku basahkan je kepala ngan ketiak dia.
Sampai sane, check suhu dia dah 40 dah.. Ya-allah..jauhkan la qaseh dari kene 'tarik'. So, doc terus masukkan ubat bawah tue. lama gak lepak kat sane, sebab nak turunkan suhu dia.. Nangis jerr... sian nengok.. pas setengah jam tue alhamdulillah, turun balik suhu dia, kitorang pun balik. Sampai umah dia terus tido. Aku tak tido pun..lap-lap badan dia..sambil check suhu sentiasa.
Pagi sabtu tue dia ok la sikit.. nak jugak main-maik ngan pak ngan mak andak dia.. Tengah hari start balik panas nye.. Bagi makan ubat, pastu tido..sampai kul 3 lebih, papa dia bagi salam.. tak sedar yg papa dia dah balik rupenye.. Lama tak jumpe papa..salam-salam, semua cam ok jerr.. Dia bile bangun main je la ngan papa dia..berdukung jerr..lama tak jumpe tue. Bile malam..suhu dia naik balik..bagi makan ubat cam biasa after 6 jam.. pastu cam ok.. pastu naik balik suhu dia.. Papa dia suh aku tido dulu, biar dia tengok qaseh, nanti gilir-gilir.. kul 1.30 dia kejut aku, cakap qaseh menggigil-gigil, check suhu dah 39.3, aku ape lagi..cepat-cepat gi peti ais amik ubat bawah dia...terus masukkan. Angkat dia kat singki, menangis la dia..sejuk malam-malam kene kejut, basahkan kaki dia..pastu badan baru naik ke kepala.. Sedih sangat aku tengok anak aku nie.. menangis je la dia.. Sabar ye sayang.. tabahkan hati.. mama tau sayang sakit..tapi mama kene buat camnie..nanti badan sayang panas.. Ya-allah..kurangkan la rase panas anakku ini ya-allah..
Lepas tue cam turun sikit la suhu dia.. Malam tadi mar ade bawakkan daun bunga raya, aku memang sapu kat kepala ngan badan dia.. Pagi ahad tue alhamdulillah..panas tue macam baru keluar kat badan ngan kepala dia.. Takde la kaki ngan tangan sejuk semacam. Tapi still tuam kepala ngan badan dia. Tido malam tadi memang pakai pampers jerr..
Pagi tue adik ngan fadilah balik seremban. Pap pulak bawak dia pegi taman kat bawah tue.. amik udara pagi.. main buaian ngan dia. Papa cakap dia takmo lepas pegang buaian tue.. Sronok la tue.. Tengah hari mak ngan abah sampai, abah rase kepala dia memang panas, tapi check suhu takde la sampai 39 lebih.. panas tue cam nak kebah dah..
Papa kata cab dia sampai kul 12 tengah hari.. dia sempat belikan qaseh biskut ngan lauk untuk makan tengah hari. Pastu siap-siap call cab kata cab dah tunggu kat bawah. aku turun hantar dia kat bawah ngan qaseh. Pesan kat papa jaga diri bebaik. Papa pun pesan kat aku jaga diri ngan qaseh baik-baik. Pesan papa kat qaseh... 'Qaseh kene sihat yerr..jangan sakit..nanti sape nak jaga mama..nanti papa balik kite main-main lagi..papa bawak jalan-jalan pi taman yerr...'. pastu terus la berangkat. Naik atas, aku teringat nak pi buang sampah kejap..check kunci takde.. sudaahhh...papa lupe la nie.. Cepat-cepat call papa, terus tanye dia... 'jangan cakap kat mama kunci kete kat papa...' lama dia senyap..pastu terus cakap kat driver teksi tue "ello bos, boleh pusing balik tak..saya terbawak kunci kete laaa... u nak charge lebih pun takpe..saya bayor.." heheheh.... papa..papa... :)
Alhamdulillah, petang tue qaseh dah sihat dah. Check suhu pun around 37 - 37.5 jerr.. Ubat aku tetap bagi jugak. Mak kata mak tido sini la malam nie, aku pujuk mak tido 2 malam, sebab aku pun tak berapa sihat..2 malam tak tido.. dah cam migrain kepala aku nie haa.. Mak kata ok laa...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...