Monday, May 26, 2008

Qaseh Demam Panas....

Hari masuk keje dgn rase penat..pening dan risau.. Qaseh sakit lagi pagi sabtu lepas (24-05-08). Pagi ari Jumaat tue dia takde demam pun. Papa keje cam biasa. Pegi klinik untuk checkup pagi kul 10, imah tolong hantar. Sampai sane ok jer..just dia selsema sikit. Kejap je checkupnye..pastu aku jalan kaki balik umah mak dukung dia.. Best gak sekali sekala jalan kaki..amik angin..

Petang dia main cam biasa..malam tido awal..elok jerr.. papa dia balik keje kejap kul 6, pastu dia bgtau aku yang dia kene masuk balik keje malam kang, so esok bleh cuti.. So, aku pun ok je laa.. So, tido la ngan qaseh berdua...

Pukul 2.30 pagi terjaga..sebab qaseh cam merengek2 sikit.. Kejap dia meniarap..kejap pusing-pusing.. Buatkan dia susu..tapi taknak minum sangat..Aku rase kepala dia..panas sangat.. Kejap tue dia muntah.. Aku dah rase tak sedap hati.. sebab takut jadi cam dulu kat umah mak kat teluk intan.. Kejutkan dia..bukak lampu.. Pegi singki, basahkan kepala dia.. Dia start menggigil.. Aku kejut imah..mintak tolong bawakkan pegi klinik.

Dalam perjalanan, aku doa banyak-banyak jgn la dia kene 'tarik' cam dulu.. Pegi klinik Bdr Tasik Selatan, kecewa sgt sebab tutup.. (apenye klinik tulis 24 jam..tapi tutup..), cepat-cepat suh imah bawak gi klinik Leela Ratus kat desa petaling. Alhamdulillah..sempat pegi klinik, aku suh doctor masuk ubat dari bawah tue cepat-cepat.. Tapi badan dia still panas.. Aku amik suhu dia 39.7.. Kejap tue aidil sampai.. Lega sikit aku.

Pastu nak balik umah laa... time tue baru nak masuk kereta ..qaseh tiba-tiba kejang..badan dia lembik sangat..dengan muka pucat..biru pulak tue.. sedih sgt aku tengok dia.. papa dia dah nangis dah panik.. aku cepat-cepat amik qaseh..start buat cpr kat dia..even aku tau tak berapa betul, tapi nampak lepas 3 kali aku buat..dia sedar.. Tapi penat sgt rupa dia..kejap-kejap pejam mata..aku kejut.. bila dia pejam mata aku kejut..taknak dia tido.. takut dia tido untuk selamanyaa.... waaaaaaa....Ya Allah..berila kekuatan kepadanye Ya Allahh... Tak terdaya untukku jika terjadi ape-ape kepadanya Ya Allahh... Andai ini dugaan untukku Ya Allah..biarlah aku yang menanggungnya.. Selamatkan lah anak ku ini Ya Allahh..

Papa dia bawak kete punyela laju..pegi HUKM emergency room. Sampai sane terus aku lari masuk bagitau nurse yang qaseh demam sampai ‘tarik’. Cam biasa..nurse cucuk amik darah dia.. tak nangis pun..mata pejam..nampak letih sangat.. Agaknye ngantuk..kan time tido dia..

Nurse bukakkan baju dia..aku bagitau tadi kat klinik doc dah masukkan ubat bawah, so..diorg tak masukkan ubat lagi.. Pastu nurse basahkan kepala ngan badan dia.. time tue barula dia nangis.. Sejuk agaknye sampai menggigil2 dia..dengan aircond lagi..aku pun sejuk dalam tue.. sambil tue doc tanye aku macam-macam. Aku explain la awal bulan lepas dia dah masuk wad kat Perak..so, doc kata kalau first time qaseh kene tahan..tapi dah second time, boleh bawak balik.. just turunkan suhu dia cepat2 kalau dia demam… Doc panggil Sawan Demam.. Akan merbahaya kalau lebih dari 15 minit.. Tapi qaseh dalam seminit jerr... (tue pun dah rase lamaaa...). Doc kata kalau dia pernah kene, kebarangkalian berulang boleh jadi kalau tak turunkan suhu dia cepat-cepat.. Nasihat doc, kalau dia panas..bukak baju..basahkan kepala ngan badan dia.. Kalau dia menggigil pun takpe..sebab tindakbalas normal untuk kuarkan haba tue..

Bila dah reda dalam sejam tue.. dia pun lena je tido, doc kata boleh balik.. Dia bekalkan aku ngan ubat demam, ubat batuk ngan ubat bawah tue.. Kat umah dia tido jerr… Kain basah aku letak atas kepala ngan badan dia.. Pagi tue dia cam dah ok..tapi badan ngan kepala dia kejap2 panas..kejap ok.. so aku memang jaga je dia.. nampak la dia nak main jugak..

Pastu mak cakap kene ubat kan jugak dia nie.. sebab kalau tak ubat sampai besar la boleh mengulang jadi kejang2 tue.. Mak tepon la ade bidan tue.. Makcik tue bgtau dia takleh buat, tapi ade husband makcik tukang urut nie bleh buat..So, abah pegi umah org tue..katanye kul 4 baru husband dia balik.. Petang kul 2 tue dia tido..alhamdulillah macam dah ok.. qaseh pun tido.. aku ngan aidil pun tido gak.. penat malam tadi tak ilang.. kul 4, pegi umah pakcik tue ngan aidil ngan abah.. Tue pakcik tue kata dia nie lemah semangat.. semangat luaran tinggi, tapi yang dalaman lemah sikit.. Pastu dia bagi la air mandi..air penawar ngan minyak sikit.. Air mandi tue untuk 3 kali mandi, air penawar bubuh kat air susu dia..kalau nak lap bleh lap guna air tue.. minyak tue calit kat atas kening ngan sendi2 dia..

Balik tue cepat2 mandikan dia..sebab dah petang. Aku ajak aidil tido kat luar..biar selesa sikit. So, malam tue tido kat luar la kitorang. Tapi setiap 1 jam lap badan ngan kepala dia.. Dia pun kejap panas..kejap ok.. Tapi takut jadi kejang..tak berani nak tido.. Dia pun merengek2..bangun panjat aku..pastu tido kat bahu aku.. Siannye anak mama papa nie... Dia pun aku tak pakai kan baju malam ..biar sejuk sikit.. memang aku ngan papa dia tak tido sangat..kejap-kejap jaga basahkan dia.. ade sekali tue kitorang basahkan dia smpai menggigil-gigil. Menangis je dia kene sejuk camtue.. Kesian nengok..tapi terpaksa. Memang kene buat camtue.. Kepala ngan badan dia panas..kaki tangan sejuk semacam..

Pagi tue alhamdulillah..takde la panas.. just ade sikit suam-suam.. Mandikan dia macam biasa... Tengah hari mak kata cuba tidokan dia dalam buaian.. Dulu aku pernah masukkan dia dalam buai..taknak dia.. Tapi tengah hari nie aku masukkan dia.. mula-mula dia cam pelik sikit.. pastu aku hayun-hayun..sronok kot..lelap jugak dia.. Ngantuk sangat nampaknye.. sebab tak lena tido malam tadi.. Lama tidonye sampai kul 3 lebih.. 3 jam la dia tido..

Bangun tue minum susu..pastu main-main ngan kakak ngan adik. Kakak ngan adik cuti sekolah, tue yg nak duduk umah mak tue.. Petang kul 6, siap kemas barang. Aidil bawak kete savvy, aku bawak waja..balik putrajaya. Harap-harapnye lepas nie biarlah qaseh sentiasa sihat..dan tak kene lagi sawan demam tue.. Aminnn…..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...